Blog

SUP Yoga zomer 2016

IMG_1123 IMG_1131

————————————————————————————————

Yoga in het Park

7-5-2016

Yoga in het park 7-5-2016

————————————————————————————————

Yoga & Hardlopen

Zondag 3-4-2016

Yoga en hardlopen april 2016

————————————————————————————————

Yin Yoga Workshop “Valentijn

Zondag 14-2-2016

Terwijl het buiten koud was en sneeuwde…zaten wij er binnen heerlijk warm bij. Lang in Yin houdingen; met het accent op de Hart meridiaan, hartopeners, maar juist ook vooroverbuigingen waarbij je juist klein maakt. Thema Valentijn en dus Liefde!!

Yin Yoga Valentijn 2 Yin Yoga Valentijn 3 Yin Yoga Valentijn 4

 

————————————————————————————————

Advanced Yoga Workshop

Zaterdag 30-1-2016

Een geweldige workshop, met enorm enthousiaste deelnemers! Een combinatie van flow en het oefenen van verschillende balanshoudingen, handstanden en andere uitdagende poses. Hierbij enkele foto’s van deze zaterdagmiddag!

Advanced_yoga_workshop_Nijmegen(3) Advanced_yoga_workshop_Nijmegen(2) Advanced_yoga_workshop_Nijmegen(1)

 

 

 

 

Advanced_yoga_workshop_Nijmegen(4)

 

————————————————————————————————

Yin yoga

Blog: geplaatst op 14-09-2015

Yin yoga in het kort

Ontspanning & loslaten zijn de woorden die goed aansluiten bij deze vorm van yoga…maar begin je met yin yoga, dan kan het absoluut niet zo aanvoelen! In de yin-houding, eventueel met ondersteuning van een hulpmiddel, blijf je zo stil mogelijk liggen gedurende 3-5 minuten. Het enige wat je ‘doet’ is dieper in de houding ‘zakken’ door spierspanning los te laten, waardoor bindweefsel op rek komt. Leren loslaten. Je hebt de tijd om door middel van diepe ademhalingen dieper in de pose te komen.

Lichamelijk gezien

Yin yoga werkt in op de diepere lagen van het lichaam; zoals de gewrichten, het bindweefsel en de meridianen. Fascia ofwel bindweefsel ligt rond spieren, botten en gewrichten en geeft ondersteuning, bescherming en structuur aan het lichaam. Mogelijke verklevingen van fascia zorgen voor beperkingen, dan wel klachten op andere plaatsen in het lichaam. Steeds meer studies tonen aan dat fascia eigenlijk de meest belangrijke structuur is in het lichaam. Fascia is tastbaar en zichtbaar op scans. Niet tastbaar en zichtbaar zijn meridianen. Volgens de traditionele Chinese geneeskunde circuleert energie (qi – chi) door het lichaam en volgt hier specifieke banen, meridianen. Onderbrekingen in het stromen van deze energie, kunnen worden veroorzaakt door emotionele of fysieke blokkades. Om deze onderbrekingen op te heffen kunnen deze meridianen worden gestimuleerd met behulp van acupunctuur en/of Yin houdingen. Doordat je langdurig in dezelfde houding blijft, stimuleer je energiebanen. Het is mogelijk dit te voelen tijdens houdingen, door bepaalde sensaties als lichte tinteling, warmte, etc.

Waarom Yin?

Wanneer kies je voor Yin Yoga; als je moe bent, overprikkeld, geest overactief, overtraind…enerzijds teveel energie hebben, anderzijds het verlangen naar meer energie. Tegenwoordig leven we in een wereld waar je ongeveer gebombardeerd wordt met prikels, een vrij Yang-wereld. Door laptops, telefoon en wifi op alle mogelijke plaatsen, ben je 24/7 bereikbaar. Het gaat zo vanzelf dat je soms vergeet om ‘af te schakelen’, even niet online zijn. De geest is voortdurend bezig met het verzamelen en verwerken van gegevens; waardevolle informatie of afval. Het is soms fijn om een moment van rust te creëren. Yin Yoga kan voor meer rust zorgen; een prettige balans in werk en hobby, sporten en ontspanning. Yin is een rustige vorm van yoga, waarbij aandacht wordt besteed aan de intentie van de houding, de ontspanning en de focus tijdens de pose.

Meer dan lichamelijk

Stil liggen en observeren. Wat voel je nu werkelijk als je in deze houding ligt? Wat kom je tegen; lichamelijke weerstand, pijn of is er een mentale weerstand? Alles is mogelijk, al neem je daar in het dagelijks leven vaak niet de tijd voor. In de pose ga je op zoek naar een fysieke grens, nooit 100%, maar maximaal 70-80%. Dit is op zich ontspanning, maar omdat deze grens voelbaar is, wordt je continu geprikkeld en blijf je in het hier en nu. Je ben niet aan het werk in een houding, het is wellicht wat ongemakkelijk, maar het wordt draaglijk door stil je blijven liggen en te blijven focussen op de sensaties in het lichaam. Leren loslaten. Gedachten zullen ook tijdens de yogales gewoon doorgaan. Dit is geen enkel probleem, wees je hiervan bewust en kijk of het mogelijk is om de focus weer richting de ademhaling en de houding te verleggen.

Eigen ervaring

Eigenlijk…is het moeilijk te omschrijven wat Yin yoga nou werkelijk met je doet, je moet het ervaren. Zelf ben ik echt een Yang-persoon. Houd van sporten, werk op verschillende plaatsen en er blijft wekelijks vrij weinig tijd over voor ontspanning. Yin yoga heeft ontzettend veel rust gebracht, er is meer balans. Als ik mijn bed uitrol en in de Yin poses ga liggen, begint mijn dag zoveel rustiger. Ik heb meer energie door de dag heen, heb een enorme focus en doe veel bewuster mijn dingen. Yin in combinatie met Yang (flow-yoga) zorgt voor mij voor de perfecte balans. Dit zijn mijn positieve ervaringen, maar het is per persoon natuurlijk verschillend…het is een kwestie van ervaren. Ik ben fan!!

Bronnen:IMG_5327
  • Opleiding: yin yoga & mindful meditation teacher training; stillnessinyoga.net
  • eckhartyoga.com
  • The Chinese Medicine Meridian System
  • “Yoga geeft ruimte” Skadi van Paasschen
  • “Insight yoga” Sarah Powers

————————————————————————————————

Opening Met Lisanne

Blog: geplaatst op 11-09-2015

Na maanden voorbereiding – van het verven van de studio tot het maken van de website – was het zaterdag 5 september dan eindelijk zover. De opening van de studio. Enorm naar uitgekeken en wat was het een fantastische dag! Drie volle workshops overdag, gevolgd door het officiele gedeelte. Geweldig om alle enthousiaste reacties te mogen ontvangen, zowel op de dag zelf als de week erna. Een kleine impressie van de dag:

5 6 7 8
13